söndag 26 december 2010

JUL i Kathmandu!

GOD fortsättning allihopa! Hoppas att julen har varit riktigt härligt och mysig och julig hemma i Sverige eller vart ni nu sitter och läser.
Här har jag haft en fullspäckad och härlig julafton och en lugn och skön juldag. På barnhemmet var det vanlig arbetsdag i fredags, men med lite ballonger, ett par julklappar och Jingle Bells på morgonsången blev dagen i alla fall lite speciell. Efter jobbet for jag runt i Thamel lite för att finna mina sista julklappar (framförhållning, yes!), och sprang där in i den sköna skåningen Per som jag träffade lite snabbt på stan för ett par veckor sen. Han bjöd med mig på svensk julafton med några andra svenskar och svensktalande finländskor samt en amerikan, på takvåningen till deras guesthouse. Där avnjöts svensk glögg, pepparkakor, hembakta lussekatter, knäck och risbräck, skumtomtar, Marabou mjölkchoklad, Fazerchoklad och Toffifee, allt till tonerna av ljuv julmusik och med utsikt över staden. Det var himmelrike, trevligt som få! Jag åt alldeles för mycket godis!
Efteråt drog jag vidare till närmsta bästa internetcafé för att skypa med kära familjen som höll på att smått påbörja firandet hemma i Sverige. Helt underbart att se alla igen och höra deras röster, och fick även se granen, snön och öppna spisen. Nästan som att vara hemma igen! Kändes skönt, hemkänslan som gnagt mig lite släppte fint och vi pratade i nästan en timma. Tack för det familjen!
Nästa stopp var middag i Thamel, och trots tjockmättnad efter två timmars godisätande lyckades jag få ner lite god kyckling. Vi fortsatte ut på reggaebaren och lyssnade på liveband och festade. Hemkomst 2.30 tror jag, då var det dags för lite nattmackor och mysigt julklappsbyte i lägenheten. Fick en supersöt anteckningsbok i Nepalpapper av tjejerna, ska användas till något bra!


 Juldagen har mest använts till slöande, pannkaksbrunch och tvätt. Nu ikväll drog vi tre ut på middag igen, den här gången blev det mer eller mindre riktig (amerikansk) julmat: femrätters julmeny med rostad, fylld kalkon med tranbärssås som huvudrätt, tjockt! Tror jag snart lyckats äta tillbaka mina fem förlorade kilo.

Så sammanfattningsvis en väldigt skön och otraditionell jul, även om den riktiga julstämningen inte riktigt satt där. Att fira med folk av massa olika nationaliteter är väldigt spännande, och det är så roligt att höra om de olika traditioner som finns! Hemlängtan som jag hade befarat höll sig i skinnet och jag har kunnat njuta av gott sällskap, god mat, musik och mys, som sig bör!
Nästa jul ska jag dock försöka befinna mig hemma, jul i Sverige äger!

2 kommentarer:

  1. God Fortsättning Låter som du har haft en underbar jul.Härligt!
    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. god jul och gott nytt år lite såhär i efterhand! Det låter som att du har det himla fint ju, men nästa år får du va hemma så den traditionsenliga julfrukosten blir komplett! ha det kanon!
    pussåkram

    SvaraRadera