måndag 1 november 2010

Bara vanlig update

Att börja jobba gjorde verkligen dagarna så mycket kortare! Och skönt lagom intensiva as well. Förutom i lördags, ledig dag som spenderades delvis med att hälsa på på NGCC, Nepal Girls Care Center, hemma hos Sujans syster Devi. Himla trevlig kvinna och intressant projekt. 15 föräldralösa tjejer från Bal Mandir i åldrarna 16-19 som bor i deras hus (eller om man ska säga att Devi och hennes familj bor i tjejernas hus? Vet inte riktigt...) där de utbildar sig och blir självständiga innan de går vidare i livet. Inspirerande!

Har en arbetskamrat som har fått för sig att han ska ta med mig ut på en massa sightseeing i Kathmandu valley, eftersom han har motorcykel. Så igår matade vi enorma fiskar vid en helig sjö lite utanför stan och jag blev överfallen av getter. Idag var vi i Bhaktapur, en gammal stadsdel med härlig arkitektur och självklart massa tempel. Drack chang (risöl) på en newarisk restaurang, ungefärlika fancy som indiska tv-serier är sevärda. Där träffade jag också min första nepalesiska orm, på väg utringlades genom fönstret bakom mig. Kändes gött att veta att man haft den precis vid nacken ett tag. Fick dock veta att dom tydligen inte har några giftiga ormar och spindlar i Kathmandu, men jag misstänker att kackerlackorna som springer här i lägenheten ibland skulle kunna svälja små barn.

Har träffat mycket svenskar de senaste dagarna, i lördags ett par vänner till Hallgren lite snabbt, och igår ett par tjejer som vi mötte på trekken. Himla skönt att prata lite svenska och jämföra nepalesisk - svensk kultur. Käkade supergod pizza på den italienska restaurangen i Thamel tills jag lite dog av mättnad, helt underbart!


Testade att jobba på Kindergarden idag, det var roligt! Barnen är sköna som få! Funderar på om jag ska börja där istället för hos the toddlers. Svårt val. 

Det är lite det jag kan komma på som hänt det senaste, nu är det sovdags. Mina sovrutiner är antagligen det enda som gått mot det mer hälsosamma hållet på den här resan, det är lite skönt så ska försöka hålla på det.

Hoppas som vanligt på att alla mår bra där hemma, sköt om er för tusan!

2 kommentarer:

  1. Åh, vilken bra grej där med NGGC- så fint och bra och viktigt!
    Tycker att du ska börja på andra dagiset om du gillade det bättre. vad är poängen med att vara nånstans man inte trivs? (jo, okej, jag vet én poäng där, men skitsamma. du är ung och borde bara göra sånt du trivs med. vilket iofs inte har nåt med ålder att göra. äh, skitsamma. gör vad du vill)
    Gött att du träffat lite svenskar, alltid mysigt!
    ta hand om dig, puss! /Julia

    SvaraRadera
  2. Gör vad som känns rätt för dig du vet det där mellan huvud och mage. Ta det lugnt med MC'n han kör lugnt hoppas en mor. kram mamma

    SvaraRadera