onsdag 10 november 2010

1 månad

Ja, tro det eller ej, men idag 10e november är det exakt en månad sedan jag knallade av planet på Tribhuvan airport i Kathmandu. Det känns som en evighet sedan, samtidigt som tiden har gått väldigt fort.
Under dessa 31 dagar eller vad sjutton det nu blir, 32 kanske, så har jag bland annat lärt mig att:
  • pruta en taxi
  • byta blöjor
  • göra masala tea (kryddthé)
  • att trekka i annapurna innebär sjukt mycket trappor
  • korsa gatan i Kathmandu (upp med näven!)
  • hitta till jobbet
  • hitta hem från jobbet (nästan iaf)
  • åka mikrobuss
  • tala litelite nepali (alldeles för lite)
  • ta hand om barn
  • välja RÄTT mikrobuss
  • det är vackert i bergen
  • haremsbyxor är faktiskt sjukt bekvämt
  • nepalesiska människor är otroligt vänliga och hjälpsamma mot gäster
  • nepalesiska människor tycks vara otroligt oartiga mot varandra
  • nepali nog är ett oartigt språk
  • saker kan faktiskt fungera utan regler, t.ex. Kathmandus trafik
  • det är viktigt att ta hand om varandra
  • köra lite, lite motorcykel
  • bära pashminaschal på ett snyggt sätt
Och säkert mycket mycket mer som jag inte kommer på nu...

Har dock en liten enmånadersdipp, troligt på grund av att min mage fortfarande inte fungerar som den ska. Antar att det tar lite tid att bygga upp en ny bakterieflora, men palla! Jag vill ha porterstek, älgkött, hasselbackspotatis, stuvad vitkål med korv, och ett stort glas kall, fet hemmamjölk!

Träffade i alla fall mina barn idag igen, dom verkade glada att se mig (inbillar jag mig åtminstonde). Träffade även ett svenskt par som besökte barnhemmet idag, dom trodde att jag kom från norrland. Heja.

Nu dags för sängen, ny dag imorgon!

2 kommentarer:

  1. Hej Hannish!
    Jättesjukt att det gått en hel månad! Vad du klarar mycket! Jag är så stolt och imponerad. Det låter som vettiga saker som du lärt dig!
    Jag saknar dig, jag hade hade varit på att äta älgkött med dig! puss och kram!

    SvaraRadera
  2. Det finns nog kött kvar när du kommer hem!
    kram mamma

    SvaraRadera