tisdag 24 november 2009

To be or not to be

Denna vecka är den vaccinvecka för oss folkhögskoleelever här på Grimman. Efter att Emelie(x2) ändrade sig och tog vaccinet, och min mor svek mig och tyckte att jag ändå skulle ta vaccinet om jag kunde, alt. göra som jag vill, så är det dags för en för-emot lista: För vaccin:

  • Jag behöver inte vara orolig över att bli sjuk, få komplikationer och kanske dödens dö.
  • Jag behöver inte vara orolig för att smitta andra.
  • Blir jag sjuk så kan jag inte vara med på lektioner och kommer hamna efter.

Emot vaccin:

  • Jag tycker att hela konceptet med svininfluensan är sjukt överhypat. Hörde idag att dödligheten för svininfluensa är bara någon procent högre än för vinterkräksjukan...
  • Jag slipper bli sjuk av vaccinet (Johannes bror var sjuk i fem dagar...)
  • Jag litar inte på att vaccinet är tillräckligt testat på långsiktiga biverkningar.
  • Får jag svinis blir jag livstidsimmun, yeay!
  • Jag har bra immunförsvar och tror inte att jag kommer att bli sjuk, än mindre dö
  • Jag gillar inte att ta sprutor

Så just nu lutar åt att skita i det. Har du någon anledning jag har glömt? Gör jag fel i att strunta i det? Har du vaccinerat dig? Hjälp mig!

DAGENS artisttips: A Fine Frenzy, har inte lyssnat så mycket på henne själv ännu, men tycker det låter som skön musik.

1 kommentar:

  1. Jag litar på att läkarna fattar det bättre än mig, och 90% av alla läkarna säger ju att man ska ta det. Så då gör jag det. Simple as that.
    Det är ju trots allt deras jobb.

    SvaraRadera